Terugblik 2022

Het is weer de tijd van het jaar om terug te blikken op wat er allemaal gebeurd is. We begonnen 2022 met positief nieuws. De wereld gaat langzaam weer open. Dat betekent weer meer mogelijkheden voor productie en commercie. Helaas kwam er al snel een einde aan het positivisme. De achterstand in productie is door de coronapandemie is en door de oorlog alleen maar toegenomen. Er zijn nog steeds wereldwijde tekorten in papier, karton, plantaardige olie en graan. Daarnaast zijn fossiele brandstoffen, zoals gas, enorm in prijs gestegen. Dit zorgt voor druk op grondstof- en productieprijzen.

Gelukkig was 2022 niet helemaal negatief. Door alle veranderingen in de wereld zijn we bewuster gaan kijken naar wat we doen en welke impact het heeft. Mede door alle tekorten in de markt zijn we gaan focussen op efficiënt werken en wendbaar zijn in welke ingrediënten en verpakkingen wij gebruiken.

Minder plastic multipacks
Geen handgrepen meer bij multipacks
  • Verduurzaming door bijvoorbeeld vermindering plastic en statiegeld op kleine plastic flesjes in Nederland.
  • Verbetering gebruikerservaring door integreren QR-codes of NFC-tags op verpakkingen.
  • Minimalistische verpakking designs die het product zelf laten spreken.
  • Meer gebruik van mobile ready hero images en 3D packshots voor e-commerce.

In 2023 kunnen we uitkijken naar weer nieuwe innovaties in design en (duurzame) materialen. Daarnaast wachten wij nog op een besluit over het officiële gebruik van Nutri-score en zal vanaf april 2023 statiegeld op drankblikjes ingaan. Ook wordt er nog gewerkt aan een BTW verlaging op groente en fruit en zijn er onderzoeken gaande naar de impact van een zogenoemde suikertaks. Kortom, ook in het nieuwe jaar staan we niet stil.

Jumbo vegan chocolade verpakkingen

Meer artikelen

Blogs

Duik in de GS1 datapool

Werkt jouw bedrijf al met GS1 Data Source? Deze centrale databron, waarin leveranciers en fabrikanten productdata kunnen publiceren en delen met retailers en groothandels, maakt een opmars. Zo willen retailers uit de tuin- en diersector de GS1 Data Source eind van dit jaar als enige databron gebruiken, voor meer efficiëntie in de hele keten, betere

Blogs

Ontdek de nieuwe Nutri-Score

De Nutri-score… Hebben jullie deze al op de verpakkingen staan? Of zijn jullie het van plan? Lees dan vooral even verder. Het algoritme van de Nutri-Score is namelijk gewijzigd. En dat kan behoorlijk wat gevolgen hebben voor je brand en je verpakkingen.  Even snel back to the basics. Nutri-Score is een logo op de voorkant

Blogs

Ready to recall: terugroepacties uitvoeren of voorkomen

Een product recall… oef.. dat wens je echt niemand toe. 😱 Een recall is niet alleen erg vervelend voor je klanten, maar ook een kostbare en tijdslurpende aangelegenheid voor je bedrijf. En het kan het imago van je bedrijf flink schaden. Dus wees voorbereid. Het jaarlijks aantal recalls lijkt te blijven stijgen, ondanks alle strenge