Werken aan je eigen merkontwikkeling
In tegenstelling tot veel A-merk producenten ben jij als fabrikant van private labels vaak aan het werk voor veel diverse merken. Dit betekent automatisch dat je te maken hebt met veel verschillende verpakkingen en projecten. Controleren van nieuwe verpakkingen en het uitleveren aan jullie toeleveranciers (o.a. drukkerijen) gaat vaak via meerdere afdelingen. Feedback of vragen komen hierbij vaak ongestructureerd binnen en het behouden van overzicht en inzicht is uitdagend.
Het controleproces staat vaak onder tijdsdruk en hierbij is vergelijken en inhoudelijk goed feedback geven vaak lastig en tijdrovend. Tegelijk is zorgvuldigheid heel belangrijk, want correcties zijn tijdrovend en kostenverhogend, helemaal als het pas na productie wordt geconstateerd. Hoe zorg je dan dat feedback via een gestroomlijnd proces wordt verzameld en je in de controlerende rol als PL-partij jouw klant tijdig en juist kunt voorzien van input?
Tegelijk gebruik je de geaccordeerde artworks in jouw productieproces. Dit betekent dat je overzicht en inzicht nodig hebt over welke verpakkingen in omloop zijn. Daarbij wil je bijvoorbeeld gemakkelijk kunnen zien welke verpakkingen een bepaald keurmerk bevat of wat de impact is van een stansmes dat wijzigt door aanpassingen van de productielijn. Tegelijk wil je ook grip houden op de verpakkingen die jouw leverancier gebruikt voor hun drukproces. Is dit de meest actuele versie en is de gedrukte verpakking conform de data die is aangeleverd? Switchen van leverancier? Dat kan alleen snel en gemakkelijk als je óók zelf de data tot je beschikking hebt die de nieuwe leverancier nodig heeft.