Werken aan je eigen merkontwikkeling
Als fabrikant ben je vaak helemaal zelf verantwoordelijk voor merkontwikkeling én productie. Jouw A-merk ligt via diverse retailkanalen in de schappen en wordt ook online verkocht. Dit betekent per definitie dat je veel moet schakelen met diverse stakeholders zowel intern als extern. Elk detail moet kloppen, want een afwijking in de uitstraling of fout in de declaratie of maatvoering zorgt direct voor tijdsvertraging en kostenverhoging.
Juist omdat jij een grote ketenverantwoordelijkheid met diverse schakels hebt, heb je behoefte aan een goed artworkmanagementsysteem. De basis begint bij het bieden van overzicht en inzicht over alle verpakkings uitingen. Je wilt per definitie alle informatie en data ten behoeve van verpakkingen vanuit 1 bron managen. Denk hierbij aan artworks, packshots, stansmessen, declaraties, etc. Tegelijk is het faciliteren van een gestroomlijnd en robuust proces belangrijk, waardoor je als merkverantwoordelijke kunt focussen op de inhoud in plaats van administratieve randzaken.
Als A-merk is een uniforme merkbeleving belangrijk en zijn verpakkingswijzigingen van groot tot klein regelmatig aan bod. Vaak in projectvorm, omdat wijzigingen bijvoorbeeld op het gebied van wetgeving of ingrediënten snel impact hebben op een hele range aan verpakkingen. Hoe voorkom je dan inconsistentie of erger nog onjuiste verpakkingen op het schap of online?
Snelheid is key. Ten eerste om de concurrentie voor te blijven en ten tweede, omdat vertragingen leiden tot extra kosten of omzetderving. Planningen komen al snel onder druk te staan, omdat er per definitie veel stakeholders betrokken zijn met ieder zijn eigen agenda en belangen. Dit vereist goed geordende workflows en communicatiestromen. Je wilt snel van A naar B en hierbij mag snelheid niet ten koste gaat van kwaliteit of merkconsistentie.