Terugblik 2022

9 Dec
2022

Het is weer de tijd van het jaar om terug te blikken op wat er allemaal gebeurd is. We begonnen 2022 met positief nieuws. De wereld gaat langzaam weer open. Dat betekent weer meer mogelijkheden voor productie en commercie. Helaas kwam er al snel een einde aan het positivisme. De achterstand in productie is door de coronapandemie is en door de oorlog alleen maar toegenomen. Er zijn nog steeds wereldwijde tekorten in papier, karton, plantaardige olie en graan. Daarnaast zijn fossiele brandstoffen, zoals gas, enorm in prijs gestegen. Dit zorgt voor druk op grondstof- en productieprijzen.

Gelukkig was 2022 niet helemaal negatief. Door alle veranderingen in de wereld zijn we bewuster gaan kijken naar wat we doen en welke impact het heeft. Mede door alle tekorten in de markt zijn we gaan focussen op efficiënt werken en wendbaar zijn in welke ingrediënten en verpakkingen wij gebruiken.

Deze trends en ontwikkelingen hebben wij gezien in 2022

Minder plastic multipacks
Geen handgrepen meer bij multipacks
  • Verduurzaming door bijvoorbeeld vermindering plastic en statiegeld op kleine plastic flesjes in Nederland.
  • Verbetering gebruikerservaring door integreren QR-codes of NFC-tags op verpakkingen.
  • Minimalistische verpakking designs die het product zelf laten spreken.
  • Meer gebruik van mobile ready hero images en 3D packshots voor e-commerce.

In 2023 kunnen we uitkijken naar weer nieuwe innovaties in design en (duurzame) materialen. Daarnaast wachten wij nog op een besluit over het officiële gebruik van Nutri-score en zal vanaf april 2023 statiegeld op drankblikjes ingaan. Ook wordt er nog gewerkt aan een BTW verlaging op groente en fruit en zijn er onderzoeken gaande naar de impact van een zogenoemde suikertaks. Kortom, ook in het nieuwe jaar staan we niet stil.

Jumbo vegan chocolade verpakkingen
Blogs

10 tips voor een duurzame verpakking

Duurzame verpakkingen zijn niet alleen beter voor het milieu, maar ook voor de verkoop van je producten. Steeds meer consumenten vinden het belangrijk dat producten in een duurzame verpakking zitten. Lees onze tips voor duurzaam verpakken!

Nieuws

Nationale Aanpak Productverbetering (NAPV)

De overheid heeft een vervolg gegeven aan het Akkoord Verbetering Productsamenstelling. Sinds 2022 geldt de nieuwe Nationale Aanpak Productverbetering (NAPV). Met deze aanpak moet het voor de consument makkelijker worden om te kiezen voor gezonde voeding. En om ervoor te zorgen dat minder mensen te zwaar zijn of wo...

Blogs

Duurzaamheid steeds belangrijker voor verpakkingen

Een deel van de consumenten wordt zich steeds bewuster van de voetafdruk van hun voedsel: van de impact op het milieu en klimaat, maar ook van de impact op hun eigen gezondheid. Ze stellen steeds hogere eisen aan de manier waarop voedsel geproduceerd wordt. Dit geldt ook voor de verpakkingen. Consumenten willen min...

Deze website maakt gebruik van cookies, door “Accepteren" staat u dit toe, We gebruiken cookies om de beste ervaring op onze website te bieden. Als je deze site blijft gebruiken, gaan we ervan uit dat je hier tevreden mee bent. Bekijk onze Privacy Policy voor meer informatie.