Duurzaamheid steeds belangrijker voor verpakkingen

20 Mar
2023

Een deel van de consumenten wordt zich steeds bewuster van de voetafdruk van hun voedsel: van de impact op het milieu en klimaat, maar ook van de impact op hun eigen gezondheid. Ze stellen steeds hogere eisen aan de manier waarop voedsel geproduceerd wordt. Dit geldt ook voor de verpakkingen. Consumenten willen minder in (plastic) verpakte producten. Dit is best een uitdaging. Voedsel moet veilig te consumeren zijn, ook na een bewaarperiode of een halve wereldreis. Het is op zoek gaan naar een balans tussen minder (plastic) verpakkingen en minder voedselverspilling door bederf of schade.

Nog een reden om producten duurzaam te gaan verpakken is de prijs. Vanaf 2024 wordt het verschil in prijs tussen verpakkingen van recyclaat en nieuw plastic groter gemaakt. Niet recyclebare verpakkingen worden daarmee een stuk duurder. Het idee is dat er daarmee meer prikkels zijn om duurzaam te gaan verpakken.

Manieren om voedselverpakkingen te verduurzamen

  • Gebruik duurzame materialen welke minder schadelijk zijn voor het milieu. Bijvoorbeeld papier, karton of andere materialen die goed gerecycled kunnen worden.
  • Minimaliseer de hoeveelheid verpakkingsmateriaal. Hiermee beperk je afval en is het product lichter tijdens transport. Dit kan bijvoorbeeld door het gebruik van dunner materiaal of minder verschillende lagen materiaal.
  • Vermijd het gebruik van schadelijke stoffen zoals BPA, PVC en/of chemicaliën voor weekmakers.
  • Gebruik biologisch afbreekbare verpakkingen. Dit zijn materialen van (in)directe natuurlijke oorsprong, zoals papier, karton en hout. Tegenwoordig bestaan er ook Bio-PE en Bio-PET verpakkingen en zelfs verpakkingen gemaakt van natuurlijke vezels, schimmels of een combinatie van dit alles.
  • Maak de verpakking herbruikbaar. Langer gebruik van de verpakking helpt om afval te verminderen en hergebruik te bevorderen. Dit kan bijvoorbeeld met verpakkingen van glas, roestvrij staal of harde plastics.
  • Verbeter de traceerbaarheid van de verpakking. Verpakkingen die informatie geven over de herkomst van ingrediënten en de productieketen versterken de bewustwording van duurzaamheid.
Recyclable packaging

Het aanpassen van een bestaande verpakkingssoort is niet zomaar gedaan. Vaak duurt het maanden, of zelfs jaren, voordat er een definitieve keuze kan worden gemaakt voor de manier van verduurzamen. De eerste stap is om in ieder geval bewust te zijn van de huidige impact en een plan te maken waar de impact te verminderen valt. Daarna kan er gestart worden met zoeken naar het juiste materiaal, testen in productie en voedselveiligheid. Ook niet onbelangrijk: zorg dat de verpakking past bij het verhaal van jouw merk.

Als je start met het verduurzamen van producten, doe het dan echt. Consumenten zijn kritisch op greenwashing en schijnduurzaamheid. Als je nog niet zover bent om te verduurzamen, waarderen consumenten transparantie daarover meer dan een aangedikt marketing verhaal.

Blogs

Jouw data veilig houden, zo doet Artwork Connect dat!

Informatiebeveiliging is een belangrijk speerpunt. Data die over klanten en processen gaat dient natuurlijk met de grootste zorg beschermd te worden. Iedereen weet dat een hack enorme (financiële en imago) schade tot gevolg kan hebben. Data is onbereikbaar en processen komen stil te liggen. Hoe ga je er dan toch voo...

Nieuws

Een mooi gesprek over Artwork Connect

Vertellen over de kracht van Artwork Connect, op hét kennisplatform voor de verpakkende industrie. Daar zeggen wij natuurlijk geen nee tegen. 😎

Nieuws

Nieuwe regels voor brood

Voor de consument moet het duidelijker worden welk soort brood er echt in het schap ligt. Het broodschap zal er wat namen en etiketten betreft dus anders uitzien. Volgens de nieuwe regels moet bij elk brood duidelijk vermeld worden om welk type brood het gaat. Wit, bruin of volkeren en vooral ook waar het van gemaa...

Deze website maakt gebruik van cookies, door “Accepteren" staat u dit toe, We gebruiken cookies om de beste ervaring op onze website te bieden. Als je deze site blijft gebruiken, gaan we ervan uit dat je hier tevreden mee bent. Bekijk onze Privacy Policy voor meer informatie.