Werkt jouw bedrijf al met GS1 Data Source? Deze centrale databron, waarin leveranciers en fabrikanten productdata kunnen publiceren en delen met retailers en groothandels, maakt een opmars. Zo willen retailers uit de tuin- en diersector de GS1 Data Source eind van dit jaar als enige databron gebruiken, voor meer efficiëntie in de hele keten, betere online vindbaarheid en meer verkopen. Duik ook in de GS1 datapool.
De GS1 Data Source is één centrale datapool waar fabrikanten en leveranciers uit een bepaalde sector al
hun productinformatie volgens bepaalde standaarden kunnen publiceren. Retailers en groothandels kunnen deze productinformatie vervolgens in hun eigen systemen inlezen.
Onderstaande sectoren hebben allemaal een eigen GS1 Data Source:
De GS1 Data Source is, zoals de naam al aangeeft, ontwikkeld door GS1. En zoals je waarschijnlijk weet, ontwikkelt deze not-for-profit organisatie barcodes en andere productdata-standaarden voor retailers en
leveranciers.
De productgegevens in de GS1 Data Source kunnen worden opgedeeld in drie groepen: basisgegevens,
consumenteninformatie en gegevens om te voldoen aan de wet- en regelgeving.
En al deze productdata worden op een gestandaardiseerde manier ingevoerd. Zo publiceert en ontvangt
iedereen in de keten dezelfde productinformatie. Dit moet uiteindelijk bijdragen aan:
Je bent als leverancier of fabrikant niet verplicht om de GS1 data source te gebruiken. Maar steeds meer
retailers dringen bij leveranciers wel aan op het vastleggen van productinformatie in de GS1 datapool. De vraag naar productdata neemt namelijk enorm toe, niet alleen vanwege wet- en regelgeving maar ook vanuit de consument. En die data-explosie vraagt om standaardisering en overzichtelijk databeheer in de hele keten, zodat alle stakeholders over de juiste productgegevens beschikken.
Retailers in de sector Levensmiddelen & drogisterij hebben hun producenten bijna tien jaar geleden al
opgedragen om de GS1 Data Source te gebruiken voor het vastleggen van etiketinformatie. Ook
producenten in Agrarisch & Vers, werken al enige jaren met deze datapool. En nu hebben retailers in de tuin- en diersector dus ook hun commitment uitgesproken om GS1 Data Source als enige databron te
gaan gebruiken. Dit kan een goede reden zijn om GS1 Data Source ook in jullie bedrijf te gebruiken.
Wil je weten welke bedrijven in jouw sector inmiddels zijn aangesloten op de GS1 Data Source? Op de website van GS1 vind je per sector een overzicht met aangesloten bedrijven. Ga hiervoor naar ‘kennisbank’, klik op jouw sector en vind onder ‘Aan de slag’ alle aangesloten bedrijven in de Benelux.
Behalve het feit dat steeds meer bedrijven zich aansluiten, heeft deelname aan GS1 datapool ook behoorlijk wat voordelen. We hebben er een aantal voor je op een rijtje gezet.
Als fabrikant of leverancier hoef je de productdata maar op één plek in te voeren en deel je deze in één keer met al je afnemers. Je geeft zelf aan wie over welke artikeldata mag beschikken.
Als retailer of groothandel kun je eenvoudig up-to-date product data opvragen en inlezen in je eigen systemen, om dit vervolgens te gebruiken voor je logistiek, websites, webshops, schapplannen, digitale
schaplabels enzovoorts.
Productinformatie delen via excels, Worddocumenten, e-mails of telefoontjes vergroot de kans op fouten. En die verkeerde productinformatie kan weer leiden tot fouten in een product, in de etiketten op een verpakking, in digitale schaplabels, facturering, bestellingen, enzovoorts. Door alle productinformatie op een gestandaardiseerde manier via GS1 Data Source te delen en op te vragen, wordt de kans op fouten in de hele handelsketen aanzienlijk kleiner.
Wanneer je de online vindbaarheid/conversie van je producten wilt verhogen, is uitgebreide en correcte online productinformatie belangrijk. Consumenten zoeken en bekijken producten steeds vaker eerst
online voordat ze het product aanschaffen. GS1 Data Source maakt het makkelijker om de juiste
productinformatie online te zetten.
Door correcte productdata op één centrale plaats op te slaan die voor de hele handelsketen toegankelijk
is, wordt het makkelijker om producten te traceren. Een goede traceerbaarheid van producten is cruciaal
bij eventuele recalls. Zo moeten onveilige diervoeders binnen 4 uur getraceerd kunnen worden.
Deelname aan GS1 data pool is natuurlijk niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Als je als fabrikant
productinformatie wilt publiceren in de GS1, vraagt dit om behoorlijk wat tijd en inspanning vanuit je
bedrijf. Je moet immers toch een businesscase maken en een project optuigen (zie het onderstaande stappenplan). Ook zijn er misschien technische aanpassingen of veranderingen in je bedrijfsprocessen
nodig en moeten er mensen getraind worden.
Je betaalt een eenmalige bijdrage tussen de € 253 en € 7.049, afhankelijk van je omzet. En daarnaast
betaal je jaarlijks tussen de € 253 en € 7.049, afhankelijk van je omzet. Bedrijven met een omzet tot een
miljoen betalen € 253. Deze bijdragen gelden voor zowel het publiceren van gegevens als voor het
ontvangen van gegevens.
Wil je deelnemen aan de GS1 datapool? Volg dan onderstaande stappen.
Stel een businesscase op voor je deelname aan de datapool. Dit betekent dat je beschrijft welke doelen je met je deelname wilt bereiken en wat voor resultaten/deliverables het moet opleveren. Waarvoor ga je
de GS1 Data Source gebruiken en wat is de toegevoegde waarde?
Welke processen die te maken hebben met productdata hebben jullie nu? Wat voor datasystemen heb je
nu en welke heb je nodig om je doelstellingen te behalen?
Met een datamanagementsysteem beheer je al je productinformatie op één plek en vervolgens deel je die productgegevens vanuit het systeem met GS1 Data Source. Met Artwork Connect beheer je niet alleen je productdata, maar ook al je designs op één plek en deel je alle productgegevens eenvoudig met de GS1 Data Source.
Als je productgegevens wilt publiceren of ontvangen in de GS1 Data Source, moet je je bedrijf eerst
aanmelden. Dit kan via de website van GS1: direct aanmelden voor GS1 Data Source. Je kunt alleen
alleen met een GS1 datapool account data publiceren.
Je artikelgegevens aanleveren bij de GS1 Data Source kan via een webinterface, via een eigen applicatie
of bijvoorbeeld met Artwork Connect. Zodra je data in de GS1 Data Source gaat vastleggen, moet je je
houden aan allerlei voorwaarden en standaarden. Zo moet je de producten bijvoorbeeld in GPC-groepen
indelen (Global Product Classification methode). De GPC-categorie die je kiest is heel belangrijk, omdat
dit bepaalt welke data van je producten je moet delen. Ook zijn er regels om de afmetingen van je product vast te leggen. Wanneer je een goed datamanagementsysteem hebt met een automatische koppeling naar GS1 Data Source, wordt het vastleggen van data in de GS1 databron een stuk eenvoudiger.
Check voordat je publiceert bij de retailers of alles technisch goed werkt en of de kwaliteit van de door jou aangeleverde artikeldata goed is.
Wil je de datakwaliteit binnen je organisatie borgen, doe dan het volgende:
* Op de website van GS1 vind je voor ieder sector het meest recente datamodel. Hierin staat welk
productinformatie je moet aanleveren en hoe. Ga naar ‘kennisbank’, klik vervolgens op jouw betreffende
sector en ga onder ‘Welke data’ naar ‘datamodel’.
Met Artwork Connect van Volkers kun je heel eenvoudig al je verpakkingsdata in één centrale database
opslaan. Zo weet je zeker dat je altijd met de laatste versie werkt én dat je de GS1-data op orde hebt.
Ook is het mogelijk om Artwork Connect te koppelen aan de systemen van GS1 en andere wetgevende
instanties of e-commercekanalen. Hierdoor gaat de invoer van productdata in deze systemen
automatisch. Daarnaast helpt Volkers je om te zorgen dat al je artwork voor verpakkingen aan de huidige wet- en regelgeving voldoet.
Wil je meer weten over Artwork Connect en de GS1 Data Source of over andere diensten van Volkers?
Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvende, korte call.
De overheid heeft een vervolg gegeven aan het Akkoord Verbetering Productsamenstelling. Sinds 2022 geldt de nieuwe Nationale Aanpak Productverbetering (NAPV). Met deze aanpak moet het voor de consument makkelijker worden om te kiezen voor gezonde voeding. En om ervoor te zorgen dat minder mensen te zwaar zijn of wo...
Voor de consument moet het duidelijker worden welk soort brood er echt in het schap ligt. Het broodschap zal er wat namen en etiketten betreft dus anders uitzien. Volgens de nieuwe regels moet bij elk brood duidelijk vermeld worden om welk type brood het gaat. Wit, bruin of volkeren en vooral ook waar het van gemaa...
Een verpakking vertelt het verhaal van jouw merk en product. Via de verpakking communiceer je waar het merk voor staat en wat consumenten van het product kunnen verwachten. De verpakking draagt bij aan de merkbeleving van consumenten en is een essentieel onderdeel van de merkcommunicat...