PIM-systeem: de sleutel tot een snellere time to market en meer verkoopkanalen

20 Apr
2023

en Product Information Management-systeem (PIM) is software waarmee je al je productinformatie op één plek kunt beheren én vervolgens efficiënt kunt delen op verschillende platforms en via meerdere verkoopkanalen. 

En dat is handig, want de hoeveelheid productdata neemt snel toe. Consumenten willen steeds meer relevante informatie hebben voordat ze een product kopen. Een foto en een korte productomschrijving don’t do the trick anymore. Klanten willen een gedetailleerde productinformatie, instructievideo’s, reviews en meer.

Als je al die informatie uit verschillende bronnen moet halen en handmatig moet delen op allerlei platforms, ben je enorm veel tijd kwijt. Ook neemt de kans op fouten toe. Een PIM-systeem helpt je om al die productdata op een efficiënte manier te organiseren en delen.

Wat is een PIM-systeem?

PIM staat voor Product Information Management. Met een PIM-systeem kun je al je productinformatie op één plek beheren. En je kunt al deze informatie vervolgens efficiënt via meerdere kanalen delen. Denk bijvoorbeeld aan digitale kanalen zoals de webshop van het bedrijf of kanalen als bol.com, Amazon of andere e-commerce platforms, maar ook aan brochures, leaflets, enz. En wat ook handig is: je kunt dezelfde informatie in verschillende formaten verspreiden, van tekstbestanden en pdf’s tot afbeeldingen en video’s. 

De voordelen van een PIM-systeem

👍 Verkort je time to market

Een PIM-systeem helpt je om op een efficiënte manier te werken. Dit verkort je time to market voor nieuwe producten.

👍 Eén overzichtelijke database voorkomt gezoek

Geen gezoek meer in folders van collega’s of een wirwar van exceldocumenten. Een PIM-systeem is een centrale database waarin je snel al je productinformatie kunt terugvinden. 

👍 Makkelijk delen in plaats van eindeloos mailen

Je kunt meerdere mensen toegang geven tot je PIM-systeem, om informatie in te zien, feedback te geven of te bewerken. Dat scheelt een hoop eindeloos heen en weer e-mailen tussen verschillende afdelingen. Zo wordt het delen van productgegevens een stuk makkelijker.

👍  Je productdata snel op verschillende kanalen

Vanuit het PIM-systeem kun je gemakkelijk productinformatie delen via relevante kanalen, zoals je webshop, e-commerce platforms of marketingkanalen. Dat betekent minder handmatig werk. Zo bespaar je tijd en heb je minder kans op fouten of verouderde productinformatie. 

👍  Consistentie in je sales en marketing

Omdat je de productinformatie op één plek beheert en verdeelt, is het makkelijker om te zorgen dat deze informatie op meerdere kanalen hetzelfde is. En met consistente productinformatie op alle kanalen zorg je voor een eenduidige klantbeleving. 

👍 Koppeling met je andere systemen

Je kunt een PIM-systeem koppelen aan verschillende systemen binnen je organisatie, zoals een e-commerce platform, AWC systeem, CRM, ERP systeem, je magazijnbeheer, boekhoudprogramma’s, etc.

Wanneer is een PIM-systeem voor jou relevant?

Wanneer je merkt dat het opslaan en delen van je productinformatie onoverzichtelijk wordt en meer tijd kost dan nodig is, is een PIM-systeem zeker een goed idee. Maar nog beter is om die problemen vóór te zijn. Overweeg een PIM-systeem in onderstaande situaties.       

✔️Er zijn veel mensen betrokken bij je productinformatie

Hoe meer mensen betrokken zijn bij je productinformatie, hoe noodzakelijker product information management wordt. Denk aan verschillende leveranciers, collega’s van inkoop, sales, marketing, etc. Met een PIM-systeem krijgen mensen eenvoudig toegang tot de product content die ze nodig hebben. Dit is ook handig als je in meerdere landen werkt.

✔️Je hebt meerdere marketing- en verkoopkanalen

Heb je meerdere digitale kanalen en moet je alle informatie voor die kanalen uit verschillende databases halen en handmatig delen? Dat kost je veel tijd en de kans op fouten neemt toe. Met een PIM-systeem kun je info snel vanuit een centraal systeem op de juiste kanalen delen.

✔️ Je hebt veel verschillende producten

Hoe meer producten je aanbiedt, hoe complexer het wordt om alle productinformatie goed te beheren. 

PIM in de cloud vs on premise

Wanneer je een PIM-systeem aanschaft, kun je kiezen voor on premise of in de cloud. On premise betekent dat de software op de fysieke computer server van jouw bedrijf staat. 

In de cloud betekent dat je bedrijf geen software op de eigen server hoeft te installeren. De PIM-software staat op de server van een externe provider en gebruikers krijgen toegang via internet met een log-in en wachtwoord. Zo kun je online, vanaf iedere plek met internet, je productinformatie beheren. 

Wat kies jij?

Steeds meer bedrijven kiezen voor een PIM-systemen in de cloud. Maar er zijn ook nog genoeg bedrijven die gaan voor een on premise oplossing. En wat is dan de beste keuze voor jouw bedrijf? Dat hangt af van jullie interne processen, de huidige IT-structuur in je bedrijf, het budget en meer. Om je op weg te helpen, hebben we de voor- en nadelen van beide oplossingen voor je op een rijtje gezet. 

Voordelen van PIM in de cloud

💪 Overal toegang tot gegevens

Met een product information management in de cloud heb je vanaf iedere plek met internet toegang tot alle productgegevens. Werken op afstand wordt zo een stuk makkelijker.

💪Schaalbaar

Een PIM-systeem in de cloud is flexibel. Of je nu meer opslagcapaciteit nodig hebt of iets anders, een PIM-systeem in de cloud kan snel aangepast worden aan je wensen.  

💪 Lagere kosten

De kosten voor een PIM-systeem in de cloud liggen meestal lager dan voor een on premise systeem. Je hebt geen aparte server computer nodig, je betaalt geen hoge licentiekosten en je hebt geen IT-medewerkers nodig voor onderhoud. 

💪 Geen onderhoud

Met een PIM in de cloud heb je geen IT-beheerder nodig die de software op je eigen computer server onderhoudt. De provider onderhoudt je software op hun server. 

💪 Altijd de laatste versie

Je hoeft je niet bezig te houden met updates. Met PIM in de cloud beschik je altijd over de laatste versie van je PIM-software.

💪 Altijd een backup

Je moet er niet aan denken, maar als je systeem crasht wil je natuurlijk wel een back-up hebben van je productdata. Met PIM in de cloud worden je productgegevens in de cloud bewaard en heb je altijd automatisch een back-up. 

Nadelen PIM in de cloud

Een nadeel van PIM in de cloud is dat je afhankelijk bent van de snelheid van internet. Een trage internetverbinding kan dan extra lastig zijn. Ook wil je bepaalde gegevens misschien niet in de cloud opslaan

Voordelen van PIM on premise

🙌 Niet afhankelijk van snel internet

Omdat de PIM op de fysieke server computers van je eigen bedrijf staat, ben je niet afhankelijk van het internet. Je kunt zonder internet snel (grote) bestanden en gegevens oproepen. Ook  met een trage internetverbinding werk je dus lekker snel door .

🙌 Volledige controle over de beveiliging van je data

Alle gegevens blijven in het privé-netwerk van je bedrijf en je houdt de volledige controle over de beveiliging van je productinformatie.  

🙌 Volledige controle over beheer 

Omdat de software op je eigen server staat, ben je zelf verantwoordelijk voor het beheer. Dat betekent dat je ook de volledige controle hebt over het beheer.   

Nadelen PIM on premise

Een nadeel van PIM on premise is dat je meestal hogere kosten hebt, door softwarelicenties, IT-beheer en voorzieningen voor de server computer zoals noodstroomvoorzieningen, koeling, inbraakpreventie, etc. Ook op- en afschalen is minder eenvoudig. En ook op afstand werken is wat minder makkelijk met een PIM on premise, omdat dit alleen via een VPN-verbinding kan.    

Hybrid cloud voor PIM

Maar stel dat je niet al je productdata in de cloud wilt opslaan? Bijvoorbeeld omdat je niet al je data naar de cloud kan of wil migreren of deels met je eigen interne systemen wilt werken. Dan kun je ook kiezen voor een zogenaamde hybrid cloud-oplossing. Dit betekent dat je je productdata deels opslaat op je eigen servers en deels in de cloud. 

Verschil AWC en PIM-systeem

AWC en PIM hebben overeenkomsten, maar zijn niet hetzelfde. Een PIM-systeem zorgt ervoor dat al je productinformatie op één plek wordt beheerd en efficiënt via verschillende kanalen kan worden verspreid. 

AWC is bedoeld om je verpakkingsproces te organiseren en de controle te houden over je merkconsistentie, verpakking en uitstraling. Met AWC heb je alle productinformatie voor je verpakkingen én al je artworks in één tool staan.

And the good news is…je kunt een PIM-systeem koppelen aan AWC. 🔥 

Zo combineer je het beste van twee werelden om nog efficiënter te werken.

Wil je meer weten? Neem contact met ons op.

Blogs

Ready to recall: terugroepacties uitvoeren of voorkomen

Een product recall… oef.. dat wens je echt niemand toe. 😱 Een recall is niet alleen erg vervelend voor je klanten, maar ook een kostbare en tijdslurpende aangelegenheid voor je bedrijf. En het kan het imago van je bedrijf flink schaden. Dus wees voorbereid.

Blogs

Duurzaamheid steeds belangrijker voor verpakkingen

Een deel van de consumenten wordt zich steeds bewuster van de voetafdruk van hun voedsel: van de impact op het milieu en klimaat, maar ook van de impact op hun eigen gezondheid. Ze stellen steeds hogere eisen aan de manier waarop voedsel geproduceerd wordt. Dit geldt ook voor de verpakkingen. Consumenten willen min...

Blogs

Consumententrends in de food detailhandel zorgen voor verandering

De consumentenvraag in de detailhandel van voedingsmiddelen is de afgelopen jaren sterk veranderd. In plaats van alleen maar te letten op prijs en kwaliteit van voedselproducten, zijn consumenten nu meer geïnteresseerd in aspecten, zoals duurzaamheid, gezondheid en gemak.Als gevolg hiervan moeten speciaalzaken en s...

Deze website maakt gebruik van cookies, door “Accepteren" staat u dit toe, We gebruiken cookies om de beste ervaring op onze website te bieden. Als je deze site blijft gebruiken, gaan we ervan uit dat je hier tevreden mee bent. Bekijk onze Privacy Policy voor meer informatie.