Wat gebeurt er als je niet meer bij je data kunt?

Je hebt een artwork management tool maar je kunt niet meer bij je data. Dit betekent nogal iets. Wat de oorzaak ook is. Een technische storing, gegevensverlies, diefstal of faillissement van de softwareleverancier. De consequenties kunnen variëren van ongemak en verlies van productiviteit tot financiële schade en reputatieschade.

Het is daarom belangrijk om voorzichtig te zijn bij de keuze van een softwareleverancier en -oplossing om de risico's te verminderen en je data te beschermen.

Als een softwareleverancier failliet gaat of een bedrijfscalamiteit heeft, is het mogelijk dat de toegang tot je gegevens beperkt worden of verloren gaan. Dit hangt af van hoe de gegevens worden opgeslagen en beheerd door de leverancier.

Je grootste zorg is natuurlijk de continuïteit van je bedrijfsproces. Je wilt je (klant) afspraken nakomen en zorgen dat je op tijd kunt leveren.

Maar hoe moet je dit nu aanpakken? Het is belangrijk om te onthouden dat elke situatie uniek is en dat de aanpak die het beste werkt, afhankelijk is van de specifieke omstandigheden en eventuele afspraken die gemaakt zijn. Het is daarom aan te bevelen om professioneel advies te zoeken voordat je actie onderneemt.

Kun je een dergelijke situatie voorkomen?

Jazeker! Onze tips:

  • Kies de juiste softwareleverancier en kijk ook naar de partijen die er al mee werken.
  • Kies voor een systeem dat dataopslag in de cloud heeft. Bij een storing/calamiteit
    of als er veel collega’s tegelijkertijd met de data werken, kun je gewoon door blijven werken. Er is voor het werken in de cloud een speciale back-up procedure zodat jouw data altijd bereikbaar blijft.
  • Let er ook op dat de leverancier AVG compliant werkt.
  • Kies voor een zgn. Escrow regeling. Simpel gezegd geeft de leverancier hiermee
    de garantie af dat wanneer ze geen diensten meer leveren jij voor geruime tijd kunt beschikken over werkende software én dus beschikt over je data.

Als je op zoek gaat naar een artwork management tool houdt bovenstaande tips in gedachte. Je kunt de risico’s verminderen en je data op deze manier beter beschermen.

Meer artikelen

Packaging waste
Blog

10 tips voor een duurzame verpakking

Een deel van de consumenten wordt zich steeds bewuster van de voetafdruk van hun voedsel: van de impact op het milieu en klimaat, maar ook van de impact op hun eigen gezondheid. Ze stellen steeds hogere eisen aan de manier waarop voedsel geproduceerd wordt. Dit geldt ook voor de verpakkingen.

Blog

PIM-systeem: de sleutel tot een snellere time to market en meer verkoopkanalen

en Product Information Management-systeem (PIM) is software waarmee je al je productinformatie op één plek kunt beheren én vervolgens efficiënt kunt delen op verschillende platforms en via meerdere verkoopkanalen.  En dat is handig, want de hoeveelheid productdata neemt snel toe. Consumenten willen steeds meer relevante informatie hebben voordat ze een product kopen. Een foto en

Blog

Beheer productinformatie met gemak: alles wat je moet weten over een PDM-systeem

Zoals je weet is er voor het ontwerpen en ontwikkelen van een product veel productinformatie nodig. Technische specificaties, prijsinformatie, materialen, ingrediënten, etc. Met een PDM-systeem kun je al deze productdata op één plek beheren en toegankelijk maken voor iedereen die de gegevens nodig heeft, tijdens de hele levenscyclus van een product. Het doel van product